Jak pokonać stres?

JAK POKONAĆ STRES?

Stres sam w sobie nie jest ani dobry ani zły – to my sami poprzez własną interpretację nadajemy mu znaczenie. W wielu sytuacjach odczuwamy przecież jego dobroczynny wpływ – stres motywuje nas do wytężonej pracy, polepsza koncentrację oraz sprawia, że działamy szybciej i efektywniej niż zazwyczaj. Co jednak gdy zamiast pomagać zaczyna wyczerpywać?

Oto 10 prostych i sprawdzonych sposobów na walkę z wszechobecnym stresem:

1. Nie zapominaj o kontakcie z naturą – zapach jodu w powietrzu i delikatny szum fal dostarczą Ci ogromnej dawki pozytywnej energii i endorfin.  Nie uświadczysz ich przecież siedząc w domu czy spacerując po betonowych osiedlach!

2. Znajdź czas na przyjemność tylko dla siebie – odpręż się, wyłącz telefon, poczytaj książkę albo zrób cokolwiek, co sprawia Ci radość!

3. Porozmawiaj z wartościową osobą – spędź czas z kimś, kto naprawdę chce Cię wysłuchać i doradzić.

4. Uprawiaj sport – spacer, gimnastyka czy bieganie to o wiele lepsza alternatywa niż zamartwianie się w domu przed telewizorem. Oprócz wydzielania endorfin (mózgowych hormonów szczęścia) powodują lepsze ukrwienie i dotlenienie mózgu, co zapobiega wielu chorobom, np. Alzheimerowi!

5. Zdrowo się odżywiaj i wysypiaj – ogranicz kawę, alkohol i papierosy - w zdrowym ciele zdrowy duch!

6. Perfekcjoniści są nieszczęśliwi – nie bądź zbyt surowy dla siebie – każdy ma prawo popełniać błędy!

7. Nie troszcz się o rzeczy, na które nie masz wpływu – nie jesteś w stanie wpłynąć na pogodę, korek na drodze, czy zaprzestanie wojen na świecie. Pomyśl o sprawach, na które masz realny wpływ!

8. Rozwijaj w sobie poczucie humoru – śmiech to zdrowie!

9. Lepiej zarządzaj swoim czasem – stwórz plan dnia/tygodnia - spis rzeczy pilnych i takich, które jeszcze mogą poczekać.

10. Stosuj techniki relaksacyjne – nie musisz od razu medytować czy zapisywać się na jogę! Na początku wystarczy włączyć relaksującą muzykę, wygodnie usiąść lub położyć się na podłodze. Słuchając muzyki należy robić głębokie wdechy i wydechy, jednocześnie wyobrażając sobie, że jest się np. nad morzem czy na leśnej polanie. Regeneracja i dalsza efektywna praca gwarantowane!